آلودگی ها بویژه از نوع صوتی آن، علاوه بر این که برای انسان ها مخرب و گاهی تأثیرات جبران ناپذیر دارد، بر زندگی حیوانات نیز اثر می گذارد و آن ها را تهدید می کند.

چرا پرنده‌های شهری فریاد می زنند؟ / صدای همهمه گنجشک‌ها شنیده نمی‌شود

یک پرنده نگر و فعال محیط زیست در این خصوص به قدس آنلاین می گوید: مهم ترین اثر آلودگی صوتی را شاید بتوان عدم برقراری ارتباط پرندگان با یکدیگر به خاطر سر و صدای ماشین ها و زندگی شهری دانست.

صدای پرندگان شهری بلندتر است

دکتر آرش حبیبی آزاد می افزاید: مطالعات نشان داده است صدای پرندگان شهری با صدای پرندگانی که در طبیعت زندگی می کنند متفاوت است؛ صدای پرندگان شهری بلندتر و با نت های بالاتری است به این دلیل که آلودگی صوتی اجازه نمی دهد صدای آن ها به هم برسد.

چرا پرنده های شهری فریاد می زنند؟/ صدای همهمه گنجشک ها شنیده نمی شود
آرش حبیبی آزاد،مدیر گروه پرنده نگری ایران

مدیر گروه پرنده نگری ایران ادامه می دهد: شاید گمان کنید بلند بودن صدای پرندگان شهری ایرادی ندارد؛ اما مطالعات نشان داده است که آلودگی صوتی حتی بر روی جمعیت پرندگان نیز تأثیر می گذارد آن چنان که به دلیل ایجاد صدای بلندتر حتی قلمرو آن ها به هم می ریزد و پیدا کردن غذا برایشان دشوار می شود در نتیجه جمعیت این پرندگان کم می شود.

حبیبی خاطرنشان می کند: این موضوع حتی برای پرندگانی که در محیط شهری نیستند اما در محیط هایی نزدیک معادن یا کارخانه ها زندگی می کنند اثرات منفی دارد و تعیین قلمرو و پیدا کردن غذا را برایشان مختل می کند.

جوجه آوری پرندگان شهری

این کارشناس محیط زیست می گوید: آلودگی صوتی حتی تأثیر سوء بر روی جوجه آوری پرندگان می گذارد آن چنان که مطالعات نشان داده مناطقی که مرغداری نزدیک معادن، انفجار و صداهای بلند است این پرندگان نتوانسته اند جوجه آوری کنند حتی پرندگان در اسارت نیز از آلودگی صوتی تأثیر می گیرند.

حبیبی با اشاره به این که آلودگی صوتی علاوه بر پرندگان، به انسان نیز صدمه می زند می گوید: در کشور ما هیچ قوانینی برای منع آلودگی صوتی وجود ندارد. البته در قوانین راهنمایی رانندگی بوق زدن ممنوع هست اما توجه زیادی به آن نمی شود. بنابراین ابتدا باید برای منع آلودگی صوتی قوانینی وضع و اجرای قانون درباره آن وجود داشته باشد تا بتوان از آسیب ها جلوگیری کرد.

این مدرس دانشگاه اذعان می کند: سایر آلودگی ها مانند آلودگی های شیمیایی از جمله داروهایی که در دامداری ها استفاده می شود برای پرندگان بسیار مضر است. چراکه ضایعات دامداری ها بدون حفاظت، در محیط رها می شوند و مورد استفاده پرندگان گوشتخواری مثل لاشخور، کرکس و غیره قرار می گیرد و سبب مسمومیت و در نهایت مرگ پرندگان می شود. بنابراین بسیاری از کشورها استفاده از داروهای شیمیایی در دامداری ها را منع کرده اند.

پرنده دال پشت سفید کجاست؟

وی می گوید: سال های پیش پرنده دال پشت سفید هندی در ایران وجود داشت اما متأسفانه در حال حاضر چندین سال است به دلیل آلودگی های شیمیایی این پرنده در آسمان ایران دیده نمی شود. هرچند برای جمع آوری ضایعات و زباله های کشتارگاه ها تلاش هایی شده است اما همچنان به نتیجه مطلوب نرسیده ایم.

حبیبی تأکید می کند: آلودگی نوری بسیار بیشتر از آلودگی صوتی به مهاجرت پرندگان شهری آسیب می رساند چراکه نورانی بودن شهرهای بزرگ در شب سبب می شود پرندگان شهری مسیر مهاجرت خود را گم کنند.

این کارشناس محیط زیست می افزاید: دو سه سالی است که در برخی شهرهای جهان با تبلیغ و فرهنگ سازی در جامعه، اوج مهاجرت پرندگان (فصل بهار و پاییز) چراغ برج های بلند را خاموش می کنند تا از آلودگی نوری جلوگیری شود.

صدای همهمه گنجشک ها در شهر

مدیر گروه پرنده نگری ایران درباره تأثیر آلودگی هوا بر جمعیت پرندگان شهری می گوید: آلودگی هوا نیز بر تعداد پرندگان در شهرها تأثیر می گذارد هرچند در ایران در این زمینه مطالعات زیادی انجام نشده اما خاطرات ما نشان می دهد گنجشک هایی که قدیم در شهرها خیلی زیاد بودند حالا همهمه شان شنیده نمی شود. خیلی اوقات با همهمه گنجشک ها از خواب بیدار می شدیم اما اکنون نه از درختان بزرگ خبری هست و نه آلودگی هوا اجازه زندگی به پرندگان در محیط های شهری می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.